Självförtroende ✤
Publicerat den

Det här är ett ämne jag skulle kunna skriva tusen miljoner ord och meningar om dels för att jag tycker det är så gräsligt hemskt att folk nu för tiden klankar ner på andra och säger groteska ord om en person men även till! Jag kan verkligen inte ens förstå en gnutta hur man kan skriva att någon är ful, äcklig, tjock m.m det är påhopp för mig. Att man kan göra så medvetet såra någon med avsikt utan vidare, det går inte ihop för mig att man har ett "behov" av att göra det. Behov = Något du behöver, Behöver - synonymer - något man måste göra - klarar sig inte utan - måste göra. Det är mina synonymer till behöver. Du behöver inte trakassera någon, du behöver inte göra påhopp, du behöver inte häva ut dig och kommentera elaka saker till någon, du behöver inte det. Du behöver få i dig mat för att överleva, du behöver få i dig vätska för att överleva. Det är saker du BEHÖVER göra.

Det är glasklart att jag också har sagt elaka saker om människor men det är inget jag är stolt över, något jag ångrar något offentligt mycket att jag har gjort. Att prata illa om någon/ snacka skit kan man se mellan fingrarna det är så samhället ser ut nu för tiden, men att skriva till någon och kränka den för dess utseende är inte acceptabelt, inte någonstans.

Det sårar att få höra sånt, klart att det känns, klart att man står framför spegeln extra länge för att se så att håret ligger som det ska, att sminket inte har förstörts, att kläderna sitter som dom ska. Självförtroende är det många som inte har speciellt mycket av vilket är trist, det kan börja med att man är först jätte bekväm med sig själv men sedan får man höra en kommentar om hur man ser ut och så står man där framför spegeln och granskar en själv för att se om man kanske har gått upp i vikt eller om man har små bröst eller om man har hud problem, du börjar lägga märkte till alla små skavanker. Saker som du aldrig brytt dig om förut, du får höra ännu en och ännu en och så fortsätter det, till en början så visar man inte att man blir ledsen och det är normalt du försöker skaka av dig det och sköta ditt men någonstans har det fortfarande fastnat och det gnager sönder dig. Allt man fått höra sätter sig det kanske går så långt att du börjar försöka ändra på dig, försöker komma närmare det där idealet som alla dina vänner anser att så där ska man se ut eller så där ska man vara. Det ska inte gå så långt! Det ska inte ens börja! Du ska inte ens lyssna! Och dem som säger det ska inte ens öppna munnen innan dom kan titta sig själv i spegeln och säga -Jag är perfekt. Även fast man kanske inte är en solklar tia så ska man inte få höra det eller att någon kommenterar att -eueew du är så himla ful -du är vidrig, titta på dig bara. Det är inte okej att säga så till någon eller om någon för den delen. 

Vi ska inte riva ner folks självförtroende utan vi ska bygga upp det. Vi alla ska kunna gå med raka ryggar och känna sig bra, känna sig vacker och må bra! 

 

Jag vill starta en "utmaning" jag utmanar var och en, just dig. Att ni ska under veckans lopp göra tre st. goda gärningar för tre olika främlingar. Det kan handla om att om du ser någon som är ensam att du frågar hur det är eller börjar små prata med den, det kan handla om att du hjälper en med barnvagn på bussen, hälsa glatt på folk du möter, hjälpa någon, skänka växeln du får tillbaka när du köper något till välgörenhet. Helst av allt ska det vara en god gärning till någon alltså att du hjälper någon men en god gärning som t.ex att skänka växeln till välgörenhet är lika bra det! Det behöver inte vara stora saker som att t.ex bli volontär eller så utan det kan vara små saker men som har en stor betydelse i längden. Efter veckans gång och om ni antagit utmaningen vill jag att var och en kommenterar just det HÄR inlägget och berättar vad du har gjort för bra och varför. Va ärlig mot dig själv kommentera inte och säg att du gjort något du inte gjort!

Jag antar utmaningen, gör du? 

 







NAMN
 

MAIL


URL





Spara?